Hoe ‘snacks’ jongeren helpen bewuster te zijn in het verkeer

Your move naar NUL
601 keer bekeken

Hoe laat je jongeren bewuster deelnemen aan het verkeer? Met dans en sociale media, is het antwoord van Jacoba van Gastel. Samen met Terence Daniel van Hutten richtte ze het initiatief Your move naar NUL op, dat vanaf deze maand rondtoert in de provincie Noord-Brabant.

Toen Van Gastel en Van Hutten hoorden dat provincies het een uitdaging blijven vinden jongeren te bereiken, wisten ze dat ze door hun eigen ervaring konden helpen. Het tweetal zette eerder al dans in om inwoners uit Delft te stimuleren de auto vaker te laten staan. “Dans kun je als taal gebruiken om iets over te brengen”, vertelt Van Gastel. “En in combinatie met sociale media al helemaal bij jongeren.” 

Your Move naar NUL richt zich via TikTok en Instagram op jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Op deze platformen daagt ze hen uit om mee te doen met polls, dance battles en veel meer. “Door regelmatig content te plaatsen, krijgen ze over een langere periode een constante stroom aan ‘verkeersveiligheid snacks’ te zien. Dat is belangrijk, want bewustwording is de eerste stap in gedragsverandering. En daarvoor heb je veel herhalingen nodig. Daarom richten we ons ook op sociale media.”  

Dans en een broodje kaas 

Er is meer. Your Move naar NUL gaat ook naar scholen en dansscholen om met de doelgroep in contact te komen. Het is een aanvulling op de lesprogramma’s en andere activiteiten die Noord-Brabant al doet, met onder meer TotallyTraffic. “Fijn voor scholen, want zij hoeven weinig te doen. In de pauze geven we een dansshow en gaan we de interactie aan met de leerlingen. Voor hen ook leuk. Zien ze een keer iets anders wanneer ze een broodje kaas eten.” 

Interactie en het aanzetten tot actie is belangrijk in de werkwijze van het initiatief. Van Gastel, Van Hutten en de dansers dagen scholieren daarom direct uit om mee te doen op Instagram en TikTok. Niet geheel toevallig. “Ze zien gelijk onze kanalen en kunnen direct de pagina liken. Ook brengen we het concept dichtbij. In Tilburg bijvoorbeeld vragen we aan de leerlingen of ze denken dat het aantal verkeersslachtoffers het afgelopen jaar hoger of lager lag dan de capaciteit van het Willem II stadion.” 
Er zijn drie hoofdthema’s: ‘check your gear’ (band, rem, licht), ‘wees scherp in het verkeer’ en ‘licht aan elke keer weer’. “Vooral ‘wees scherp in het verkeer’ heeft een dubbele boodschap: als je focus hebt, ben je niet alleen alert op wat je zelf doet. Maar schat je ook beter in hoe een ander reageert.” 

Niet belerend

Van Gastel benadrukt dat Your Move naar NUL geen belerend platform is. Jongeren horen niet wat ze wel of niet moeten doen. Ook krijgen ze niet continu berichten over verkeersveiligheid te zien. “Your Move naar NUL is een levensstijl die jongeren hoopt aan te spreken. Veilig gedrag is hierin verankerd zonder dat de nadruk er te veel op ligt.” 

En mocht de nadruk er toch iets te veel op komen liggen, dan kan de organisatie een beroep doen op de adviesraad: een groep jongeren van 12 tot en met 18 jaar. “Zij laten goed weten wanneer ze iets stom vinden”, zegt Van Gastel lachend. “Het is fijn om zo’n kritisch klankbord te hebben. Uiteindelijk willen we flink groeien in het aantal volgers, zodat we meer jongeren bereiken en hen bewuster maken van hun gedrag in het verkeer.” 

Afbeeldingen

Your Move naar NUL

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen