De Brabantse Werkgeversaanpak levert bedrijven dubbel voordeel op 

Brabantse Werkgeversaanpak
644 keer bekeken

Benieuwd naar de vernieuwde Werkgeversaanpak van de provincie Noord-Brabant en Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN)?

Hoeveel mensen ken jij die ooit door een verkeersongeluk thuis zijn komen te zitten? Misschien even, misschien een langere periode. Feit is dat een verkeersongeval voor veel kopzorgen kan zorgen: persoonlijk leed, maar ook onverwachte kosten of ziekteverzuim. Met de vernieuwde Werkgeversaanpak van de provincie Noord-Brabant en Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) kunnen we hier iets aan doen. En ook fijn: bedrijven profiteren er flink van!  

Het lijkt zo logisch, als werkgever je werknemer beschermen tegen bedrijfsongevallen. Maar tegen verkeersongevallen onder of na werktijd? Dat is nog niet zo vanzelfsprekend. Terwijl de gevolgen voor een werkgever zowel persoonlijk als financieel groot kunnen zijn.  

In het in 2020 vastgestelde Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024 hadden de provincie Noord-Brabant, de Brabantse gemeenten, politie, Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat afgesproken een Werkgeversaanpak voor Verkeersveiligheid te ontwikkelen. Met het toevoegen van het thema Verkeersveiligheid aan de bestaande werkgeversaanpak van Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) is deze afspraak nu ook nagekomen.   

Over de Werkgeversaanpak 

Voor de Werkgeversaanpak heeft de provincie de handen ineengeslagen met BMN. Deze samenwerking ontstond in 2020, toen de provincie een werkwijze zocht voor een Werkgeveraanpak Verkeersveiligheid. BMN bleek al snel een logische keuze, gezien deze partij al sinds 2013 Brabantse werkgevers inspireert, adviseert en verbindt op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid, goed werkgeverschap en vitaliteit. Het thema verkeersveiligheid is sinds eind 2021 volledig geïntegreerd in de organisatie. 

De vernieuwde Werkgeversaanpak bestaat concreet uit de volgende drie hoofdonderdelen: 

  • Factsheets: essentiële informatie en cijfers voor beroepsvervoerders en woon-werkverkeer.[Einde van tekstterugloop] 

  • Advies op maat: communitymanagers van BMN gaan bij bedrijven langs en helpen hen bij kansen en vraagstukken op het gebied van verkeersveiligheid.[Einde van tekstterugloop] 

  • Een toolbox: een lijst met praktische maatregelen die gericht zijn op verkeersveiligheid, zoals veilig fietsen, veiligheid achter het stuur, het tegengaan van afleiding in het verkeer en voertuigveiligheid.  

"Wist je dat arbeidsverzuim door verkeersongelukken werkgevers jaarlijks 400 miljoen euro kost?"

Hoe werkt het in de praktijk? 

De aanpak richt zich niet alleen op verkeersveiligheid, maar behandelt ook andere thema’s zoals bereikbaarheid of duurzaamheid. Zaken die een werkgever dubbel voordeel opleveren. Neem één van de concrete aanbevelingen uit de Werkgeversaanpak: het stimuleren van de fiets. Door dit vervoersmiddel in combinatie met een fietsvaardigheidstraining vaker onder de aandacht te brengen, worden werknemers fitter, bewuster van hun verkeersveilige deelname aan het verkeer en laten ze de auto vaker staan. Goed nieuws, want minder auto’s op de weg betekent ook rustigere en veiligere wegen én minder CO2-uitstoot.  

Dat is niet alles. Door dit soort activiteiten laat een onderneming ook zien dat het werkt aan goed werkgeverschap. Met de huidige krappe arbeidsmarkt en de strijd om personeel is een goed imago voor een bedrijf dé kans om zich te onderscheiden. Bovendien bespaart een bedrijf veel persoonlijk leed en onverwachte kosten als gevolg van ziekteverzuim en reparaties aan bijvoorbeeld voertuigen.  

Brabantse bedrijven enthousiast maken 

BMN en de provincie Noord-Brabant zetten zich dit jaar volop in om zo veel mogelijk werkgevers te bereiken. Samen met de communitymanagers en de toolbox en factsheets beschikbaar te stellen, hopen ze veel Brabantse bedrijven te enthousiasmeren en hiermee het aantal verkeersslachtoffers dichter bij NUL komt.  

 

Afbeeldingen

Werkgeversaanpak: De Brabantse Werkgeversaanpak levert bedrijven dubbel voordeel op

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen